Chociaż pierwsza na świecie fotografia, wykonana przez Józefa Nicefora Niepce przedstawiająca miasto powstała już w 1826 roku, to jeszcze kilkadziesiąt lat temu pojęcie „fotografii ulicznej” praktycznie nie istniało. W XIX wieku bardzo popularne były portrety i pejzaże, z pewnością też wielu wędrownych fotografów dokumentalnych robiło zdjęcia ówczesnej sceny ulicznej. W 1897 roku francuski fotograf Eugene Atget sfotografował Paryż, który rósł i rozwijał się na jego oczach, wraz z masowymi migracjami. Oprócz starych budynków uwielbiał fotografować zwykłych ludzi na ulicach i ich życie. Twórczość Atgeta wpłynęła na wielu przyszłych znanych fotografów, wśród których byli: Man Ray i surrealiści, Henri Cartier-Bresson, Diane Arbus, William Klein i inni. Martinie Parr.
Dziś fotografia uliczna jest postrzegana jako kameralna forma fotografii, oddająca zawiłości naszych współczesnych, mocno zurbanizowanych czasów, często zostaje wzbogacona wizualnymi kalamburami i sprzecznymi zestawieniami. Z drugiej strony można podążać ścieżką dokumentu, skupiając się na uchwyceniu decydujących momentów współczesnego życia. Smartfony zrewolucjonizowały ten gatunek do tego stopnia, że każdy jest teraz fotografem ulicznym. Nie oznacza to jednak, że ten typ fotografii łatwo opanować.
Na szczęście nie musisz zapisywać się na kurs, aby cieszyć się odpowiednimi umiejętnościami, zwłaszcza że istnieje wiele dobrych książek na ten temat. Oprócz tego z pewnością mnóstwo przydatnych informacji na temat fotografii ulicznej znajdziesz w internecie.
Zdjęcia ekspertów wyspecjalizowanych w tego typu fotografii nie tylko prezentują współczesne społeczeństwo, ale także zadają istotne pytania na jego temat, dzięki czemu fotografia uliczna jest do pewnego stopnia bardziej adekwatna i aktualna w porównaniu z innymi współczesnymi gatunkami sztuki.
Niektórych fotografów „graficznych” (np. Jesse Marlowe) pociągają abstrakcyjne kształty i bogata kolorystyka; inne, takie jak Rui Palha, kładą większy nacisk na atmosferę i emocje, eksponując silne, emocjonalnie portrety. W ostateczności okazuje się, że chodzi o to, aby uchwycić to, co jest interesujące i fascynujące bez względu na to, czy przebywasz w Krakowie, czy Londynie.

Wybierz odpowiedni sprzęt.
Jeśli chodzi o sprzęt, fotografowie uliczni mają ogromny wybór. Nawet smartfon nadaje się do fotografowania na poziomie podstawowym. Większość tego typu urządzeń jest w stanie robić przyzwoite zdjęcia, a modele z wyższej półki są zbliżone swoimi możliwościami do pełnoprawnych aparatów. Co więcej, innowacyjne funkcje, takie jak Night Sight w smartfonach Google Pixel, zapewniają świetne rezultaty nawet po zachodzie słońca. Kolejną zaletą smartfona jest to, że niemal zawsze masz go pod ręką.
Oczywiście istnieje też szeroki wybór przenośnych aparatów bezlusterkowych, które zapewniają wspaniałe rezultaty bez zbytniego obciążania i przyciągania uwagi. Warto przy tej okazji przypomnieć sobie linię kompaktowych aparatów bezlusterkowych Fujifilm X z matrycą APS-C lub przenośne modele Olympus OM-D. Podczas gdy pełnoklatkowe aparaty bezlusterkowe mogą być równie nieporęczne, jak lustrzanki cyfrowe, Sony A7 z małą ogniskową, taką jak Zeiss 35 mm f/2,8 lub 55 mm f/1,8, to mogą być dobrą opcją do fotografowania w wysokiej rozdzielczości. Oczywiście niezwykle ważną rolę odgrywa wybrany przez Ciebie obiektyw. Wielu świetnych fotografów ubiegłego wieku, takich jak Cartier-Bresson, preferowało klasyczne obiektywy stałoogniskowe 30 mm lub 50 mm, jednak obiektyw zmiennoogniskowy wyraźnie zapewni większą elastyczność. Obecnie dostępnych jest również wiele bezlusterkowych i kompaktowych aparatów z cichą migawką, dzięki czemu praca ulicznego fotografa jest jeszcze bardziej dyskretna.
Lista wyposażenia dla fotografa ulicznego:
- Telefon komórkowy. Smartfony są teraz w stanie robić całkiem dobre zdjęcia uliczne – są lekkie, kompaktowe i, co najważniejsze, nie przyciągają zbytniej uwagi.
- Aparat bezlusterkowy. Zapewnia wspaniałe rezultaty bez konieczności noszenia ciężkiego korpusu. Aparaty bezlusterkowe są idealnym wyborem do fotografii plenerowej.
- Zapasowe baterie. Zawsze noś przy sobie wystarczającą ilość zapasowych kart pamięci i baterii. Jeśli kamera ma dwa gniazda na karty, użyj ich do tworzenia kopii zapasowych.
- Torba na sprzęt. Jeśli chodzi o torby, potrzebujesz czegoś, co jest wygodne, wodoodporne i dyskretne oraz nie będzie krępować ruchów.
Profesjonalne porady.
Najważniejsze w fotografii ulicznej jest doświadczenie. Poniżej przedstawię porady mistrzów tego gatunku, które z pewnością pomogą wykonywać lepsze zdjęcia każdemu adeptowi fotografii.
Alan Schaller
„Są pewne obiekty, które lepiej wyglądają się w czerni i bieli. Są to na przykład kształty, struktura, linie, a nawet mimika. Za swoją misję uznałem stworzenie czegoś nowego. Nowoczesnego podejścia do fotografii czarno-białej. Na początku naśladowałem innych, ale wraz z uzyskanym doświadczeniem, znalazł własny kierunek”.
Marina Sersale
„Bądź cierpliwy i ufaj, że osiągniesz sukces: jeśli poczekasz wystarczająco długo, na pewno wydarzy się coś ciekawego. Moja druga wskazówka brzmi: zawsze miej aparat lub telefon w gotowości. A kiedy wrócisz do domu, odrób pracę domową, zapoznaj się z fotografami, którzy Cię inspirują. Zawsze jest wiele do nauczenia się ”.
Jay Maisel
„Humor jest zbawieniem w tak strasznie skonfliktowanym świecie. Twoja postawa jest widoczna w mojej pracy. Zawsze staram się cieszyć fotografowaniem i śmiechem. Nie jestem „dowcipnym” fotografem jak Elliott Erwitt, ale jeśli zauważę coś pozytywnego, to z pewnością skupi znacznie więcej mojej uwagi niż cokolwiek negatywnego ”.
Martin U Waltz
„Techniki stosowane w ciemni są niesamowitym narzędziem twórczym. Na przykład zmniejszenie ilości srebra dodaje głębi lub światła; tonacja, jeśli jest wykonana prawidłowo, może zmienić obraz w takim stopniu, w jakim muzyka korzysta z tonacji durowej lub molowej. Ważną kwestią staje się gęstość i kontrast.”.
Ed Piotr
„Przeważnie używam obiektywów 28 mm i 35 mm. Ten wybór jest idealny, jeśli trzeba dopasować do kompozycji różne elementy. Używam też aparatu dalmierzowego. W przeciwieństwie do lustrzanek jednoobiektywowych mogę wstępnie ustawić ostrość, zawęzić przysłonę. Kiedy patrzę przez wizjer, obraz jest bardzo wyraźny i ostry, co ułatwia ustawienie ostrości w trudnych sytuacjach”.
Dimitri Mellos
„Zdjęcie powinno być emocjonalnie trudne, zarówno jeśli chodzi o osoby, które przedstawia, jak i emocje, jakie wywołuje w widzu. Bardziej interesują mnie fotografie, które zawierają pytania bez odpowiedzi, niż prosty i oczywisty przekaz. Nienawidzę surowych wizualnych kalamburów i prostych żartów ”.